Meubelmanagement - Vepa the furniture factory

Meubelmanagement

Heeft verdieping A wellicht nog bureaustoelen over die ze op verdieping B goed kunnen gebruiken? Goed meubelmanagement geeft het antwoord.

Overzicht

Vroeg of laat besluit iedere onderneming dat het tijd is voor een nieuwe inrichting. De organisatie groeit, meubelstukken zijn versleten of het gebruikte kleurenpallet is sterk verouderd. Maar hoeveel vergadertafels zijn er? En welke merken stoelen zijn er allemaal in de organisatie aanwezig? En hoe versleten of kapot zijn de meubels? In een lineaire economie gooien we producten na gebruik veelal weg en kopen we nieuwe. In een circulaire economie is dat anders. We kijken welke onderdelen we kunnen hergebruiken of recyclen én hoe we dat aan moeten pakken. Vanuit deze gedachte heeft Vepa de inventarisatietool ontwikkeld.

Inventarisatietool

De inventarisatieapp geeft namelijk een gedetailleerd overzicht van het meubilair dat aanwezig is binnen de gehele organisatie. In de rapportages staat exact welke meubelstukken er op welke vestiging, op welke verdieping, in welke ruimte aanwezig zijn. Daarbij;

  • wordt beschreven om wat voor type meubilair het gaat (werkplek, ontmoetingsplek, overlegplek etc.);
  • van welke fabrikant het meubelstuk is;
  • wat de status van het product is (van ‘als nieuw’ tot ‘niet meer te gebruiken’ of van ‘in gebruik’ tot ‘nieuw en beschikbaar’);
  • wat de merknaam van het meubelstuk is;
  • wat hiervan de aantallen hiervan zijn;
  • welke vorm het product heeft;
  • wat de afmetingen zijn;
  • en de mogelijkheid om foto’s en notities toe te voegen.

Meubelmanagement of circulair inrichtingsplan?

De rapportages in de app geven u een overzicht van het aanwezige meubilair. U schaft geen onnodig meubilair aan, want u weet exact wat de status van het meubilair is. Op basis van de inventarisatieapp maken we graag een circulair inrichtingsplan. Daarbij is het ons doel om zoveel mogelijk meubilair opnieuw te gebruiken. Met een kleine aanpassing past bestaand meubilair vaak heel goed in een nieuwe werkomgeving. Bestaande bureaus hebben we bijvoorbeeld voorzien van een nieuw blad of een akoestisch wandpaneel, bestaande stoelonderstellen worden opnieuw gespoten of voorzien van een nieuwe kuip en versleten kussens stofferen we opnieuw. Het mooie is dat we dit merkonafhankelijk doen. Ook houden we rekening met eventuele uitval tijdens de revitalisatie. Heeft u toch liever nieuw? Dan kiezen we voor hernieuwbare of gerecyclede grondstoffen. Op deze manier richten we uw (kantoor)pand altijd zo circulair mogelijk in.

Circulair doen!

Uiteindelijk proberen we natuurlijk de levenscyclus van een meubelstuk zo lang mogelijk te houden. Bestaand meubilair dat gerevitaliseerd wordt bouwen we – waar mogelijk – ter plekke om. Nieuw meubilair wordt gebruiksklaar en volledig gemonteerd afgeleverd. Gebruikers, schoonmakers en de facilitaire dienst worden geadviseerd over het gebruik en onderhoud van het meubilair zodat meubilair zo lang mogelijk mee kan gaan.

^